Værdigrundlag
Værdigrundlag
Hasseris Gymnasium er en udviklingsorienteret skole, hvor kerneværdierne i den dynamiske forandringsproces er:
Ansvarlighed
Vi lægger vægt på:
- at eleverne engagerer sig i skolens liv og drager omsorg for sig selv og for andre.
- at eleverne forpligter sig i forhold til de krav som undervisningen stiller.
- opbygning af et positivt selvværd og en udvikling af de personlige handlekompetencer.
- bevidstgørelse om konsekvenser af livsstil og levevis.
Udsyn
Vi lægger vægt på:
- at eleverne forholder sig åbent og analyserende i forhold til det omgivende samfund.
- at eleverne i forbindelse med undervisningen gør sig overvejelser om bæredygtig udvikling såvel lokalt som globalt.
- at skolen til stadighed er modtagelig for impulser udefra.
- at eleverne får blik for fremtiden med de muligheder og udfordringer, den indebærer.
Fællesskab
Vi lægger vægt på:
- et demokratisk og åbent miljø med mulighed for indflydelse og medbestemmelse.
- at der er plads til alle, der har lyst og evner til at tage en studentereksamen eller IB-eksamen.
- at vise hensyn til hinanden og respektere hinandens forskelligheder.
- at være en skole, der værdsætter godt humør.
Kreativitet
Vi lægger vægt på:
- at fremme faglig nysgerrighed og kreativ læring i alle skolens fag.
- at være en levende skole med spændende aktiviteter i og uden for skoletiden.
- at eleverne bliver inspireret til nytænkning.
- at give eleverne lyst til at lære gennem en motiverende undervisning, der flytter grænser både fagligt og personligt.
Faglighed
Vi lægger vægt på:
- at den alment dannende og studieforberedende undervisning foregår på et højt fagligt niveau.
- at eleverne til stadighed bliver udfordret til at øge deres kundskaber og viden individuelt og i fællesskab.
- at naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske vidensfelter har lige stor berettigelse og betydning.
- at eleverne får grundlæggende kompetencer i de enkelte fag og forstår samspillet mellem fagene.