ABC om HG

Administrationen:

Skolens ledelse består af rektor Anders Bach Jensen, vicerektor (rektors stedfortræder) Lars Nielsen, uddannelseslederne Mette Bilstrup, Per Flohr, Jesper Holmbach og Ronni Sejrsen Hansen.
Leder af skolens IB-afdeling er IB koordinator Karin Mølgaard Skals.
Skolens administrative medarbejdergruppe består af økonomikoordinator Sine Høyer Thomsen, Anita Wittrup Larsen, Cathia Dalgaard Christensen, Bente Enevold Pinstrup, Sissel Grønbæk Lauvring og Ove Riisgaard Sørensen.

Adresseændring:

Alle ændringer af adresse, telefonnummer m.v. skal meddeles kontoret snarest.

Alkoholpolitik:

Hasseris Gymnasium har i samarbejde med Aalborg Kommunes andre ungdomsuddannelser udarbejdet en fælles alkoholpolitik. Klik her for at læse vores Rusmiddelpolitik.

Befordringsgodtgørelse:

Elever i gymnasiet kan få befordringsgodtgørelse, enten i form af et ungdomskort til bus og/eller tog eller som tilskud til egenbefordring.Egenbetaling til ungdomsskort er  11,61 kr. pr. dag. NTs ungdomskort udstedes for et kvartal ad gangen, og du skal altid betale forud. På www.ungdomskort.dk og www.nordjyllandstrafikselskab.dk kan du finde de oplysninger, du har brug for, hvis du skal søge om ungdomskort eller har mistet det. Bliver du ramt af sygdom eller uheld, så du i en periode ikke selv kan klare din transport til og fra skole på normal vis, f.eks. hvis du brækker et ben, skal du rette henvendelse til Aalborg Kommune på 9931 4091.

Bestyrelsen:

Hasseris Gymnasium har en bestyrelse med 9 medlemmer. Formand: Professor Lone Dirckinck-Holmfeld (AAU). Øvrige medlemmer: Uddannelseschef Anne Krogh (UCN), Dommer Helle Dietz (udpeget af Erhverv Norddanmark), Skoleleder Lars Peter Nitschke (Klostermarkskolen), Skoleleder René Arnold Knudsen (Sofiendalskolen), Alan Norre Pedersen (udpeget af Aalborg Byråd), lektor Jacob Jepsen Pedersen (Hasseris Gymnasium), lektor Lisbeth Vejlin (Hasseris Gymnasium), Emil Ballermann (3z) og Magnus Berg Ladefoged (2z). I bestyrelsesarbejdet deltager endvidere: rektor Anders Bach Jensen og vicerektor Lars Nielsen.

Biblioteket:

Biblioteket finder du over for lærerværelset.

Bibliotekar er Lisbeth Jul Andersen, tlf.nr.: 96 32 71 23, E-mail: la@hasseris-gym.dk

Biblioteket er for skolens elever og lærere. Bibliotekaren er behjælpelig med materiale til opgaver, projekter m.m.

Se åbningstiderne på døren eller på hjemmesiden.

Busser:

Skolebus Kl. 07.40: Nibe til gymnasiet med afsætning ved Hasserisvej og Katedralskolen (R50 ekstra).

Skolebus Kl. 7.20: Nørholm by. Kl. 7.35 Sønderholm – Frejlev – Gymnasiet, og videre til Aalborg via Hasserisgade.

Fra Gymnasiet til Nytorv kan linie 11 og 14 benyttes.

Fra Mariendals Mølle kan Metrobus 5 benyttes.

Bøger:

Bøger udlånes gratis. Til gengæld må du overholde nogle regler:

1) Bøger skal skånes mest muligt og skal derfor forsynes med solidt omslag. Alt materiale skal forsynes med dit navn, klassebetegnelse og årstal, så bortkomne bøger kan leveres tilbage til den rette elev.

2) Forsvundne og beskadigede bøger erstattes af dig.

3) Bøgerne må ikke forsynes med tilføjelser og understregninger.

4) Bøger skal afleveres uden omslag.

5) Når bøger udleveres, registreres de i Lectio. Eleven kan se udlån under punktet “Bøger” i Lectio. Når bøgerne afleveres igen, modtager eleven en kvittering på aflevering. Eleven har herefter en uges varsel til at rette henvendelse ved fejl i kvittering eller manglende kvittering.

Har du spørgsmål vedrørende bøger og andet materiale skal du henvende dig til din lærer eller bibliotekaren.

Elevrådet:

Elevrådet består af 2 elever fra hver klasse. I begyndelsen af skoleåret vælges 2 repræsentanter og evt. suppleanter.

Elevrådsmøderne holdes normalt én gang om måneden. Der er stillet 1 lektion til rådighed til dette formål. Deltagerne i elevrådsmøderne får ikke forsømmelser for deres fravær fra de almindelige timer.

Elevrådet nedsætter forskellige udvalg f.eks. kantineudvalg.

For at koordinere elevrådets arbejde og for at få klaret de daglige praktiske funktioner udpeger elevrådet et forretningsudvalg.

I elevrådet vælges 2 elever til fællesudvalget.

Ferier:

I skoleåret 2016/17 er der følgende officielle ferier og fridage:

Efterårsferie: 17. – 21. oktober 2016

Juleferie: 22. december 2016 – 3. januar 2017

Vinterferie: 20. – 24. februar 2017

Påskeferie: 10. – 17. april 2017

St. Bededag: 12. maj 2017

Kr. Himmelfartsdag: 25. – 26. maj 2017

Pinseferie: 5. juni 2017

Dimission: 23. juni 2017

Yderligere oplysninger om andre aktiviteter på gymnasiet kan findes på hjemmesidens kalender samt i månedskalenderen på lectio.

Fester:

Hvert år afholdes der normalt 4 fester for alle skolens elever samt 1g-fest og dimissionsfest. Festerne arrangeres af skolens festudvalg, der står for den praktiske planlægning, gennemførelse og efterfølgende oprydning. Festudvalget vælges én gang årligt blandt elever i 1g og 2g. Blandt de valgte udpeges et formandskab bestående af to formænd og en kasserer, som er ansvarlige for kommunikationen med skolens ledelse og aflæggelse af regnskab efter hver fest.

Forsikringer:

Skolen henstiller til dig, at du (evt. gennem dine forældre) er ansvars-, ulykkes- og tyveriforsikret. Ifølge lov om tandpleje er alle børn og unge under 18 år omfattet af den kommunale tandpleje, også i forbindelse med ulykkestilfælde.Skolen dækker ikke tab som følge af tyveri, heller ikke når det drejer sig om cykler og knallerter, som står i cykelkælderen eller i et af de udendørs cykelstativer.

Skolens kontor opbevarer gerne penge og værdigenstande i skoletiden.

Forældremøder – forældrekonsultation:

Skolen afholder i september måned et møde for 1.g klassernes forældre og elever. Desuden afholdes der i november forældrekonsultationer for 1. g, hvor den enkelte elevs standpunkt kan drøftes med lærerne. Invitationer til disse samtaler sendes til hjemmene via eleverne og Lectio. Se Lectio for nærmere information om tidspunkt for disse aktiviteter.

Frivillig billedkunst:

Alle skolens elever kan deltage i frivillig billedkunst. Her har man mulighed for at udvikle sine kreative evner på flere områder – f.eks. tegning, maling, skulptur eller digitale billeder. Tidspunkter for den frivillige billedkunst bliver bekendtgjort ved skoleårets begyndelse. Der vil altid være en billedkunstlærer til stede.

Frivillig idræt:

For skolens elever vil der være mulighed for efter skoletid at dyrke frivillig idræt. Udendørs er der mulighed for hockey på in liners, street basket, fodbold, basketball, atletik m.m. Indendørs er der mulighed for at spille kendte som ukendte boldspil i hallen, og det er op til elevernes ønsker de pågældende dage.

Hasseris Gymnasiums moderne fitness-rum, der indeholder alt fra spinningcykler og crosstainers til diverse maskiner og frie vægte, er åbent for fri træning hele ugen. Der er altid instruktører til stede til at guide i brugen af alt udstyret, og i idrætsundervisningen vil der ligeledes blive instrueret i forskellige relevante træningsprincipper.

Tidspunkter for den frivillige idræt bliver bekendtgjort umiddelbart efter skoleårets begyndelse. Når der er frivillig idræt, vil en idrætslærer være til stede. Som en del af den frivillige idrætsaktivitet afvikles en klasseturnering løbende over hele skoleåret.

Frivillig musik:

Ud fra elevernes forudsætninger er der mulighed for at danne forskellige bands, deltage i musical, bandaften, MGP m.m. Grupperne kan få øvetid på skolen efter nærmere aftale med musiklærerne. Du kan også modtage instrumentalundervisning i visse instrumenter på gymnasiet i forlængelse af skoletiden – endda til reduceret pris. Undervisningen varetages af Aalborg Musikskoles lærere og følger skoleåret (30 uger). Yderligere oplysninger kan fås hos musiklærerne.

Fællestimer:

Hvert år tilrettelægges en række fællestimer (ca. 5) med alment kulturelt indhold. Fællestimerne finder sted i undervisningstiden.

Glemte sager – »Glemmekassen«:

Ting, der glemmes på skolen, indsamles af rengøringspersonalet og anbringes i »Glemmekassen«, som er placeret i rummet til venstre for trappen ned til bogdepotet. Ure og andre værdigenstande indbringes dog til kontoret.

Hjemmesiden:

På www.hasseris-gym.dk kan du finde en mængde oplysninger om skolen. Hjemmesiden opdateres løbende. Siden indeholder også en række praktiske links i forbindelse med gymnasievejledning, bibliotekssøgning, undervisning m.m. Webmaster er uddannelsesleder Jesper Holmbach.

IB – International Baccalaureate:

Hasseris Gymnasium udbyder i lighed med ca. 3000 andre gymnasieskoler på verdensplan den internationale IB Diploma eksamen. Skolens Head of IB/IB koordinator er Karin Mølgaard Skals, der træffes på telefon 9632 7129. Læs mere om IB på hjemmesiden.

Introduktionsdage – Livø-tur:

I de første 3 dage af skoleåret holder vi introduktionsdage for de nye 1. g elever. Formålet med introduktionsdagene er, at du skal lære din nye »arbejdsplads«, dine kammerater og nogle af dine lærere at kende.  Ældre elever – tutorer – er lige fra den første dag tilknyttet de enkelte klasser. I forlængelse af introduktionsdagene arrangerer skolen en fællestur til Livø for alle nye elever. Turen afholdes næste skoleår den 18. – 19. august 2016.

IT:

Skolen stiller et trådløst net til rådighed, der er beregnet til elevernes bærbare computere (mobiltelefon, tablet mm.), og desuden stiller skolen et fast net til rådighed til skolens stationære computere. Det er ikke tilladt at koble en privat bærbar computer eller lignende på det faste net.

Det trådløse net må kun anvendes til undervisningsformål, og det er lavet sådan, at bruges der torrent-programmer eller lignende, så lukkes hastigheden på din forbindelse ned til 1 mbit mod normal 300 mbit. Din computer skal være forsynet med opdateret antivirusprogram. Hvis computeren bliver inficeret, kan skolen evt. være behjælpelig med at fjerne virus.

Der er adgang til at printe fra din computer på skolens kopimaskiner, der er placeret på henholdsvis rød og blå repos. Hvis du installerer printeren, kan du printe alle steder, blot du har internetadgang. Du kan også printe fra tablet mv. via https://print.hasseris-gym.dk:9443.

Skolen stiller en komplet Office 365 til rådighed, der kan bruges på op til 5 enheder.

Der er IT-support i lokale O14 (v/biblioteket), hvor der er åbent mandag til torsdag kl. 08.00 til 13.15 og fredag kl. 08.00 til 12.00.

Alle fejl bedes meddelt til skolens IT-supportere enten personligt eller via Lectio.

Yderligere info om skolens IT findes på Lectio i gruppen ”elevdatavejledning.”

Karakterer:

Der gives standpunktskarakterer i nov. og feb. Årskarakterer gives i maj måned. Alle karakterer offentliggøres i Lectio.

Kontaktlærer:

I gymnasiet har du ikke en klasselærer, men derimod en kontaktlærer, som er en af klassens teamlærere. Opgaven som kontaktlærer/teamlærer indebærer bl.a. følgende funktioner: Medvirke til at 1.g’erne indføres i skolens dagligdag herunder introduktionsdage og Livø-tur, samt følge med i klassens almene trivsel. Kontaktlæreren er bindeled mellem administrationen og klassen.

Lectio:

Det aktuelle skema, og dermed også eventuelle skemaændringer fremgår af programmet Lectio, som findes på Internettet på følgende adresse: www.lectio.dk/lectio/283/default.aspx. Programmet er tilgængeligt fra alle computere med adgang til Internettet, dvs. f.eks. også hjemmefra.

Eleverne får i løbet af de første dage et brugernavn og en adgangskode til Lectio, så man kan logge sig på og se yderligere oplysninger ud over de aktuelle skemaer. Det er nødvendigt, at man ofte logger sig på Lectio, idet systemet også bruges til beskeder, både af generel art og målrettet mod den enkelte elev. Disse beskeder kan kun ses hvis man er logget på.

Som bruger har man bl.a. adgang til:

  • skema, oplysninger om lektier, studieplan, studierapport mv.
  • karakterer
  • fraværstal
  • forældrekonsultationer
  • eksamensoplysninger

Bortset fra skemaoplysninger og studieplan kan man naturligvis kun se egne karakterer, eget fravær osv.

Har man været fraværende en dag, skal man huske at gå ind på Lectio og angive fraværsårsagen.

Lektieværksted:

Torsdag eftermiddag er der »lektieværksted«, hvor grupper af elever laver lektier sammen. Der er lærere og ældre elever til stede, som står til rådighed med hjælp.

Lektioner:

1. Lektion: 8.15–9.45
2. Lektion:10.05–11.35
3. Lektion:12.05–13.35
4. Lektion:13.45–15.15
5. Lektion:15.20–16.50

Lærerteam:

Klassens aktiviteter koordineres af et lærerteam på 2–3 lærere. Se også under kontaktlærerfunktionen.

Læsevejledning:

Læsevejlederne foretager i begyndelsen af skoleåret en undersøgelse af alle 1.g elevers læse-stave-færdigheder. Formålet er at opfange de elever, som måtte have behov for ekstra undervisning og vejledning i forbindelse med læsning og udarbejdelse af skriftlige opgaver. Endvidere undervises i brug af it-programmer, der kan afhjælpe læse-stave-problemer. Endelig screener læsevejlederne for ordblindhed og tager sig efterfølgende af det undervisningsmæssige. Undervisningen kan foregå både på hold og individuelt og varetages af skolens læsevejledere. Læsevejledere er Anne Mygind og Sussi Pedersen.

Morgensamling:

Cirka én gang om måneden afholdes der i 10-frikvarteret morgensamling, hvor alle er forpligtet til at deltage. Ved morgensamlingen gives meddelelser fra rektor, lærere, elevråd, festudvalg m.m. Vi synger også en sang eller to, ligesom der vil være forskellige former for elevoptræden.

Psykologisk rådgivning:

Psykolog Carl Åge Okkels varetager den psykologiske rådgivning ved Hasseris Gymnasium. Den psykologiske rådgivning er et tilbud om støtte til elever, hvis tilværelse synes uoverskuelig, eller hvor noget er gået i hårdknude på grund af problemer af forskellig art. Den psykologiske rådgivning kan indbefatte støttende samtaler, krisehjælp eller korterevarende psykoterapeutiske forløb Psykologen har tavshedspligt, dvs. at der ikke videregives oplysninger til andre, hvis det ikke på forhånd er aftalt.

Henvendelser til Carl Åge Okkels sker enten telefonisk på mobiltlf: 20667177 eller via e-mail: okkels@hedenokkels.dk. Samtaletid på Hasseris Gymnasium er onsdage i lige uger.

Pædagogisk råd:

Pædagogisk råd består af rektor og alle skolens lærere. Pædagogisk råd er rådgivende for rektor angående f.eks. stillingsopslag, budget, forsøgsundervisning, anskaffelse af undervisningsmidler samt afholdelse af introduktionsdage og studieuger.

Én eller to elevrådsrepræsentanter kan deltage i møderne i Pædagogisk råd, og elevrådet har ret til at få spørgsmål optaget på dagsordenen.

Vi har den praksis, at indkaldelserne til møde i pædagogisk råd også gives til elevrådet, som derefter selv afgør, om punkterne på dagsordenen er af interesse. Ved behandling af f.eks. stillingsopslag, stillingsbesættelser o. l. kan elevrådsrepræsentanterne dog ikke deltage.

Rusmiddelpolitik:

Hasseris Gymnasium har i samarbejde med  Aalborg Kommunes ungdomsuddannelser udarbejdet en fælles rusmiddelpolitik. Gymnasierne har et ansvar for at hjælpe eleverne til at få et fornuftigt forhold til forbrug af alkohol. Derfor er det også vigtigt at tilpasse indsatsen, så den imødekommer de positive elementer i ungdomskulturen og møder eleverne med positive forventninger. Se også afsnittet om alkoholpolitik.
Klik her for at læse gymnasiets Rusmiddelpolitik.

Rygning:

Der tilbydes rygestopkurser. Rygning er forbudt på skolens område.

Skemaændringer:

Ændringer i en klasses faste skema kan forekomme, hvis f.eks. en lærer er syg, er på kursus eller andet. Det er uddannelseslederne Jesper Holmbach og Per Flohr, der foretager de daglige skemaændringer. Oversigt over skemaændringer bliver lagt ud på Lectio.

Statens uddannelsesstøtte – SU:

Du søger SU i minSU på www.su.dk. For at få adgang til minSU skal du bruge din Nem-ID, som du kan bestille på www.su.dk. Du kan søge SU, når du er optaget på din ungdomsuddannelse – og tidligst en måned, før du starter din uddannelse.

Du skal være fyldt 18 år og studieaktiv for at kunne få SU. Du kan få SU fra kvartalet efter du bliver 18 år. Fylder du f.eks. 18 år i april, kan du få SU fra den 1. juli.

Du kan finde mange gode oplysninger om SKAT på www.skat.dk/Unge.

Har du spørgsmål til din SU, skal du kontakte Bente Pinstrup på kontoret.

Studievalg Nordjylland:

Studievalg Nordjylland er et regionalt vejledningscenter under Undervisningsministeriet. På din skole er det Jannie Rosendal Brunø, der er din lokale Studievalg-vejleder. I løbet af din tid på skolen kommer Jannie på besøg flere gange for at fortælle om uddannelsessystemet efter gymnasiet, om valg af videregående uddannelse, om erhverv, om ansøgning og optagelse på en videregående uddannelse mm.

Jannie Rosendal Brunø har også træffetid på skolen en gang hver måned. Træffetiderne kan ses på opslag på skolen – og på Studievalgs hjemmeside under »Hasseris Gymmasium«.

Her finder du Studievalg Nordjylland: www.studievalg.dk/nordjylland

I forbindelse med den faste træffetid har du mulighed for at få en individuel samtale om dine ønsker og overvejelser i forbindelse med dit valg af videregående uddannelse.

Gymnasievejledere:

Gymnasievejledere er Karen Juul Randbøll,  Per Mejlholm og Søren Kollerup. Vejledningen vil dels foregå individuelt, men også som kollektiv vejledning i samarbejde med lærerteamet. Desuden kan gymnasievejlederne kontaktes, hvis der opstår personlige, økonomiske eller sociale problemer. Der er på døren til vejlederkontoret oplysninger om vejledernes træffetider og om hvem der er vejleder for den enkelte klasse. Disse oplysninger findes også på skolens hjemmeside.

Studie- og Ordensregler:

Vi ønsker en levende, engagerende skole, der er præget af fællesskab og tolerance, hvor alle kan færdes i trygge rammer.

Det daglige arbejde skal skabe grundlag for den enkelte elevs faglige fordybelse og muliggøre elevens personlige udvikling.

I lyset heraf skal studie- og ordensregler for Hasseris Gymnasium ses. Reglerne er udfærdiget i henhold til bestemmelserne i undervisningsministeriets bekendtgørelse nr.1249 af 13.december 2004.

1. Det er alles ansvar at bidrage til et godt socialt miljø, således at mobning og chikane under ingen form finder sted på Hasseris Gymnasium.

2. Vi ønsker at kunne færdes og arbejde i pæne og ryddelige omgivelser. Derfor har alle pligt til at rydde op efter sig og værne om skolens bygninger og inventar. Skade på skolen eller dens ejendom meddeles straks kontoret. I tilfælde af mislighold eller hærværk vil erstatningskrav blive gjort gældende. Eleverne har pligt til at følge anvisninger og henstillinger, der gives af skolens ansatte.

3. Telefoner og bærbare computere må kun anvendes til faglige formål i undervisningstiden.

4. Cykler og knallerter parkeres i cykelkælderen, cykelskuret, eller inden for de afmærkede udendørsarealer.

5. I undervisningstiden må ingen være påvirket af spiritus eller andre rusmidler.

6. Rygning er forbudt på skolens område.

7. Eleverne har pligt til at aflevere skriftlige opgavebesvarelser til aftalt tid og til at deltage aktivt i undervisningen, herunder virtuelle undervisningsaktiviteter, og i morgensamlinger, fællestimer, terminsprøver og årsprøver.

Skriftlige opgavebesvarelser skal i omfang leve op til de stillede krav. Snyd i form af afskrift og/eller aflevering af et ikke selvstændigt fremstillet produkt (eksempelvis en opgave downloaded fra Internettet) kan medføre sanktion fra skolens side i form af udelukkelse fra undervisningen i op til 3 dage.

I tilfælde af fravær fra undervisningen skal eleven skriftligt redegøre for årsagen – noteres i Lectio under Fravær. Fravær registreres ved enhver form for udeblivelse fra undervisningen og gælder således også sygdom, busforsinkelser, læge- og tandlægebesøg, session mv. og ferie og fridage uden for skolens ferieplan. Deltager en elev i et af skolen godkendt arrangement udenfor den almindelige undervisning, f.eks. idrætsstævne o.lign., foretages en modregning i forsømmelsesstatistikken.

På grundlag af det registrerede fravær og de manglende skriftlige afleveringer skønner rektor i det konkrete tilfælde, hvorvidt der skal gives en skriftlig advarsel. Fortsætter forsømmeligheden, henvises eleven til at aflægge prøve i alle fag på det pågældende klassetrin, og der gives ingen årskarakterer. I særligt graverende tilfælde kan eleven bortvises fra skolen.

8. Rektor kan nægte en elev, der har under 2,0 i vægtet gennemsnit, oprykning til næste klassetrin. En sådan elev kan af rektor få ret til at gå det pågældende klassetrin om én gang, dog således, at eleven senest 5 år efter påbegyndt gymnasieuddannelse har fuldført denne.

Som helhed gælder, at overtrædelse af de vedtagne studie- og ordensregler kan medføre midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage på et skoleår (§7 i bekendtgørelsen). Udelukkelsen registreres som fravær.

Sund ung:

Er det fedt at være ung? Eller måske knap så fedt indimellem?

Har du brug for en fortrolig snak om DIN sundhed og tænker du ofte på eller har du spørgsmål  f.eks. om:

Din krop
Din vægt
Dit selvværd og humør
Rygning, alkohol og stoffer
Seksualitet
Skole, venner og familie
Mobning
Stress
Så er Sund Ung måske noget for dig.
Sundhedssamtale er en mulighed for DIG på en ungdomsuddannelse for at komme og få en fortrolig snak om din trivsel og sundhed. Du kan selv henvende dig og bestemmer selv, hvad samtalen skal handle om. Du bliver mødt med åbenhed og repsekt, og ingen emner er for små. Vi kan snakke om alt det, der betyder noget for dig.
Sund Ung består af sundhedsplejersker, en læge og en seksualvejleder.
Her på Hasseris Gymnasium kommer sundhedsplejerske Dianna Andersen. Hun træffes hver anden tirsdag (lige uger) på sms 3199 0795, hvis du vil lave en aftale eller kig ind, når hun er på skolen.

Udmeldelse:

Udmeldelse bør kun ske efter samtale med gymnasievejleder og rektor. Udmeldelse af elever under 18 år foretages af forældre/værge.